İş Dünyası VUCA Dönemine Hazırlanıyor
Dünya her alanda belirsizlik ve buna bağlı risklerin arttığı, hatta “yüksek risk” altında çalışmanın “Yeni Normal” olarak kabul edildiği önemli bir dönemden geçiyor. Tüm kuruluşlar bu “Yeni Normal” denilen işleyişe uyum sağlamaya çalışıyor. Bu dönemde iş yapmak, özellikle de sürdürülebilir büyüme ve karlılık yakalamak eskisine kıyasla oldukça zor. VUCA döneminin farkında olmak, bu döneme uygun stratejiler geliştirmek ve yönetim modellerini kullanmak artık başarı için kaçınılmaz.
1990’lı yılların başında Soğuk Savaş’ın bitmesiyle beraber askeri bir terim olarak karşımıza çıkan, daha sonra iş dünyasının yaşadığı ekonomik ve siyasi belirsizlikler sebebiyle sıkça kullanılmaya başlanan, genel koşul ve durumların değişkenliği ve belirsizliği olarak tanımlanan Vuca Dönemi, EGİAD tarafından Strateji Çalıştayı ile ele alındı. Tüm dünyada artan terör olayları, siyasi çekişmeler, kur hareketleri, sermaye hareketleri, dış ilişkilerdeki krizler, ekonomik ve siyasi gelişmeler, toplumda y ve z kuşaklarının öncü konuma geçmesi, distruptive teknolojiler gibi etkenler sebebiyle ülkemizde hızlı bir şekilde hissedilmeye başlanan Vuca Dönemi, Genç İş Dünyası tarafından tüm ayrıntılarıyla değerlendirildi.
EGİAD tarafından StratejiCo. işbirliği ile 8 aylık bir süreci kapsayacak olan “VUCA Döneminde Ayakta Kalmak – İş Dünyası İçin Strateji Çalıştayları” programının ilki 24 Şubat Cuma günü Hilton Oteli’nde gerçekleştirildi.
Toplantının açılış konuşmasını yapan EGİAD Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Buğra İlter, tüm dünyanın VUCA dönemine girdiğinin uyarısını yaparak, iş dünyası başta olmak üzere, dünyada her alanda belirsizlik ve buna bağlı riskin arttığı, hatta “yüksek risk” altında çalışmanın “Yeni Normal” olarak kabul edildiği önemli bir dönemden geçildiğinin altını çizdi. Dünya’nın bu “Yeni Normal” denilen işleyişe uyum sağlamaya çalıştığını ifade eden İlter, “Bu dönemde iş yapmak, özellikle de sürdürülebilir büyüme ve karlılık yakalamak eskisine kıyasla oldukça zor demiştim. VUCA döneminin farkında olmak, bu döneme uygun stratejiler geliştirmek ve yönetim modellerini kullanmak artık başarı için kaçınılmaz olmuş durumda. Artan terör olayları, siyasi çekişmeler, kur hareketleri, dış ilişkilerde krizler, yabancı ülkelerin ekonomik ve siyasi gelişmelerinin olumlu ya da olumsuz etkileri, yıkıcı teknolojik ilerlemeler ve herşeyin baş döndürücü şekilde değişmesi ülkemizde şirket yönetimini farklılaştırdı. Bundan önce kar edildiği, para kazanıldığı sürece, yönetim sorunu tartışılmıyordu. Ancak Vuca Dönemi ile birlikte yönetim kalitesi de ciddi olarak tartışılır hale geldi” dedi. Yeni Normalde bir şirketin fırtınadaki gemi gibi sağa sola yalpalanma ihtimalinin yüksek olduğunu kaydeden EGİAD Başkanı İlter, “Gemi ve tayfanın iyi olması güvenli limanlara ulaşmada önemli bir unsurdur. Ancak diğer unsur da iyi kaptanlarla çalışmaktır. Yönetici Vuca döneminin özelliklerini iyi anlamış olmalıdır. Bu dönemi diğer dönemler gibi gelip geçici sanmamalıdır. Bu sebeple, şirket kültürü ve bakış açısı Vuca dönemine uyumlu ve daha pozitif bir kültür ile değişmiş olmalıdır. Düzenleyeceğimiz Strateji Çalıştayları ile şirketlerimizi bu döneme daha hazır hale getireceğiz. Kurumsal yönetim ilkelerinin şirketlerde kökleşmesi ile birlikte risklerin ve fırsatların yönetimi daha da kolaylaşacaktır. Kriz, fırsat, değişkenlik, eskinin yeni, yeninin eski olması, anlık değişim ve adaptasyon, esneklik gibi pek çok özelliği barındıran VUCA döneminde, şirketlerin önceliği, inovasyon, iletişim ve kurumsal yönetim olması gerekmektedir. Sicilyalı yazar Lampedusa’nın, Leopar adlı romanındaki unutulmaz cümleyi hatırlayalım. “Birşeylerin aynı kalmasını istiyorsak herşey değişmek zorunda” diyordu. Eğer bugünün gerçeği şirketlerin, organizasyonların ayakta kalması ise yeni normalin dalgalarına karşı koyabilmek için değişmek zorundayız. Bildiğimiz bütün doğruların değiştiği bir dönemden geçiyoruz. VUCA, sadece büyük şirketler için değil KOBİ’ler için de önemli bir gerçeklik” dedi.
Türkiye sınırları içinde kalmanın artık yeterli olmadığının ifade edildiği VUCA Strateji Çalıştayı’nda, “Uluslararası düzeyde iş yapmak, iş geliştirmek, inovasyon temelli esnek üretim yapmak önem taşıyacak. Dünyada farklı yatırım imkânlarını kovalamak, gelişen pazarları yakalamak, buralarda güçlü iş ortaklıkları geliştirmek önemli olacak. Üye şirketlerimizle çalıştay gerçekleştirmek bizi bu sürece hazırlayacaktır. Bu şekilde şirketlerin pazar, süreç, ürün, fonksiyon, deneyim gibi alanlarda inovasyonlar ortaya koymaları için bakış açıları yakalamış olacağız” diye ifade edildi.